Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Elskede Kjøtere (Amores Perros), meksikansk film fra 2000

Drama Spilletid: 145 minutter Aldersgrense: 15 år

Forskjellige skjebner møtes ved en tilfeldighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.07.2018]

Filmen starter med to ungdommer i en vill flukt med en blødende hund i bilen. I bilen bak jager en illsint person med pistol. Det hele ender med et stort krasj for de to ungdommene. Deretter går vi tilbake i tid og får skildret hva som gikk galt. Vi møter da Octavio som bor i Mexico City. Imens broren til Octavio er ute å raner apoteker og banker for å få penger til narkotika og mat på bordet, forelsker Octavio seg i sin brors kone, Susana. Octavio drømmer om å rømme avgårde med Susana og for å nå det målet lar han hunden sin Cofi delta i hundekamper. Og Cofi tjener gode penger i den brutale sporten, men det er ikke alle som er glad i andres suksess...

Annonse:

Som tittelen antyder dreier dette seg om hunder som blir elsket på forskjellige måter. Filmen skildrer forskjellige folk med sine egne historier som deres skjebner finner sammen ved en tilfeldighet. Av andre rollefigurer enn Octavio, møter vi også Daniel som reiser fra sin kone og barn for å flytte sammen med den vakre fotomodellen, Valeria, og hennes lille elskede hund. Men lykken blir ikke langvarig etter at Valeria kommer ut for en ulykke som gjør at hele hennes karriere kan gå i grus. I tillegg møter vi en mystisk lasaron av en eldre mann som bryr seg mer om hunder enn mennesker. Den gamle mannen som lever som en uteligger, men viser seg å ha litt av et dobbeltliv.

Dette er Alejandro González Iñárritus debutfilm. Han er i ettertid kjent for kritikerroste filmer som ‘The Revenant’, ‘Birdman’ og ‘Babel’. Iñárritu er kjent for å lage veldig spesielle filmer der han leker med forskjellige virkemidler i filmen og har sin egen måte å skape filmmagi på, og det gjør han også i ‘Elskede kjøtere’. Det er mange detaljer i filmen. Fortellerteknikken er suverent gjennomført med høy intensitet og mye dynamikk hele veien. Vi følger flere personer på forskjellige steder. Filmen er veldig kunstnerisk utført i alle ledd. Det er mye bruk av håndholdt kamera med fiffige sekvenser som binder scenene sammen. Musikken er også veldig kul i filmen med diverse energiske spanske soundtrack.

Det er mye interessant i denne filmen. Fellestrekket for historiene er at hunders tilknytning til folk. Noen gir eieren penger, andre gir eieren kjærlighet. Men vi får se at hunden er menneskets beste venn, men at det er mennesket som er den største kjøteren i disse historiene. Lurer på om hundene virkelig ikke ble skadet i filmen. Hvis de ikke ble det er jeg imponert over filmskaperen, fordi dette ser veldig ekte ut. Hvordan filmen er flettet sammen er mesterlig gjort. Jeg har ikke sett en bedre film som forteller flere historier bedre enn dette. Alt fører tilbake til krasjet. Filmen er meget spesiell og det er ikke mange filmer som er like gjennomarbeidet som denne. Handlingen er interessant fra begynnelse til slutt. Filmen har også såpass mange små og kule momenter ved seg at den tåler mange gjennomsyn.

Filmen er meget troverdig gjennomført med bunnsolid skuespill, blant annet av den meksikanske skuespillerynglingen Gael García Bernal. Dette er en voldsom film på flere vis. Du får hundekamper, drap, ran og svik. Filmen gikk heller ikke ubemerket hen hos Oscarakademiet som nominerte filmen til beste fremmedspråklige film. Og resten av verden likte også filmen som gikk godt på festivaler og samt satte publikumsrekord hjemme i Mexico da den gikk på kino der.

Konklusjon
Alt i alt vil jeg si dette er en nærmest fullkommen film. Jeg vil faktisk strekke det så langt som å si at dette er en av mine absolutte ynglingsfilmer. Den skiller seg veldig ut i mengden og jeg liker at filmen har mye forskjellig å spille på med mye symbolikk. Filmen forteller oss hvordan tilfeldigheter styrer våre skjebner og er en mektig film med mye budskap og herlig filmhåndverk. Dette var filmen som gjorde at jeg fikk øynene opp for Alejandro González Iñárritu som filmskaper. Og selv om Iñárritu har laget mye bra film, er dette noe av det ypperste han har laget i karrieren til nå. Om du ikke har fått med deg filmen er det best å merke seg den med det samme. Dette er både vellykket som kunst og underholdende på samme tid i en film det er lett å like om du takler råheten i den.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Birdman - Morsom og spesiell filmlek
- Biutiful - Styggvakkert om Barcelonas underverden
- 21 Gram - Sterk film med framragende skuespill

Diskusjon

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Dette er en omtalespalte der vi trekker frem gode filmer fra filmskapere utenfor Hollwood.
Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,5 av 6 - 30 stemmer)

Kritikker i media

  • Aftenposten
  • Filmfront
  • Cinerama
  • viewlondon.co.uk
  • efilmcritic.com
  • San Francisco Chronicle
  • Moviezine.se
  • Filmthreat.com
  • Time.com
  • Washington Post
  • Los Angeles Times
  • Antagony & Ecstasy
  • RogerEbert.com
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Dagsavisen
  • Se og hør
  • Filmbyen
  • Lyd og Bilde
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Commonsensemedia.org
  • Globe and Mail

Land:

Mexico

Språk:

Spansk

Filmselskap:

Zeta Entertainment, Alta Vista Films

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Johnny English Strikes Again»

 

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

 

«For vi er gutta»

 

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

 

«Mary Shelley»

 

«Nothing Like A Dame»

 

«Mannen som ikke kunne le»

 
 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.